Ik ben Technisch Consultant. Een deel van mijn rol bestaat uit klantcontact, dus bij de klant informatie ophalen en meedenken over wat er gebouwd moet worden. Ik denk met de klant mee over wat de klant op technisch vlak wil, of dat aansluit bij het probleem dat ze willen oplossen, en wat wij daarin kunnen betekenen. Het andere deel van de tijd ben ik bezig met het bouwen van software. Dit gaat dan niet over de applicatie zelf, want dat doet Development, maar eigenlijk alle klantwensen daar bovenop. Dat gaat dan
bijvoorbeeld over CAO-regels, klantspecifieke regels en koppelingen met andere systemen.
Ons technische team bestaat uit een productenteam en twee klantteams. Ik ben ook coördinator van één van de klantteams. Ik zorg voor de planning, zodat iedereen weet wat hij of zij moet doen, en voor welke klant.
En hoe ziet een gemiddelde werkweek van jou er uit?
Ik heb een paar vaste dingen in mijn werkweek. De meeste dagen beginnen we de dag met een stand up met het team, waarin we bespreken wat we gaan doen en waar we tegenaan lopen. Ook heb ik een paar vaste overleggen met klanten, bijvoorbeeld op donderdagochtend altijd met dezelfde klant.
Verder is elke week een beetje anders. Soms heb ik meer overleggen met klanten, dan weer meer interne overleggen, en soms zijn er weken dat ik meer zelf aan het programmeren ben en achter m’n laptop bezig ben. Ik werk ongeveer 50/50 thuis en op kantoor, die afwisseling vind ik ook heel fijn.
Ongeveer één keer per maand ga ik naar een klant, vaak voor de start van een implementatie. Dan doen we een technische scan, en nemen we door wat er op technisch vlak moet gebeuren voor de klant. Soms moet er een koppeling gemaakt worden of hebben ze uitzonderingen op de CAO. Dan kunnen we maatwerk leveren waar nodig.
Hoe ben je hier eigenlijk terecht gekomen?
Ik kende Astrid (Technisch Consultant) al via mijn studie en zag dat zij bij Intus werkte, ik heb haar toen een berichtje gestuurd. Later ben ik op een beurs aan de praat geraakt met Ellen (Accountmanager) en Hans (CEO), en heb ik een afspraak gemaakt om een keer langs te komen voor een gesprek.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Ik vind de combinatie van zelf programmeren en klantcontact heel leuk. Ik ben een tijdje half Technisch Consultant en half Developer geweest. Maar wat ik bijvoorbeeld in Development miste is juist dat klantcontact. Ik vind het programmeren verder wel heel leuk, dus de combinatie is voor mij echt ideaal.
Wat bevalt je specifiek zo goed aan werken bij Intus? Je werkt hier alweer
6 jaar!
Ik vind vooral de collega’s heel leuk bij Intus, en de open sfeer die we hier hebben. Dat is voor mij heel belangrijk. Je kan bij iedereen altijd binnen lopen, iedereen staat altijd voor je klaar. Natuurlijk is het belangrijk dat het werk leuk is, maar voor mij is het ook heel belangrijk dat ik me gewoon thuis voel in een bedrijf en leuk contact met collega’s heb. Want dan is werk niet alleen maar werk, maar komt er ook plezier bij kijken.
En wat heb je allemaal geleerd in die 6 jaar?
Bijna alles wat ik nu doe! Op de universiteit heb ik wel de basis van programmeren geleerd, maar meer ook niet. Ook ontwikkel je daar je analytisch denkvermogen, wat je echt nodig hebt om dit werk te doen. Bij mijn vorige werk en bij Intus heb ik het programmeren echt goed onder de knie gekregen. En het hele stuk van het klantcontact en samen met de klant ontwerpen wat er gebouwd moet worden, dat was voor mij echt nieuw toen ik hier kwam werken. Daar heb ik de afgelopen jaren grote stappen in gemaakt.