Overslaan naar content

Hi Florenz, Hoe is het om bij Swisio te werken in vergelijking met andere bedrijven?

Er hangt zeker een familiegevoel. We bakken samen koekjes voor klanten en doen veel dingen als team. Het is geen doorsnee bedrijf. Ik wil echt dat dit bedrijf slaagt en dat onze klanten tevreden zijn. Die teamspirit is gewoon geweldig. Er is een gedeeld gevoel van: “Laten we ons best doen, laten we dit laten slagen.” Normaal gesproken ben ik best relaxed, maar bij Swisio voel ik me ’s ochtends juist extra gemotiveerd. Dat betekent ook dat het meer binnenkomt als iets niet volgens plan gaat, omdat je er écht om geeft. Je blijft erover nadenken.

Hoeveel reis je als Implementation Consultant?

Een groot deel van mijn tijd ben ik onderweg. Soms is dat pittig, maar ik heb ook de vrijheid om op zaterdagen niet te reizen als ik dat wil. Meestal reis ik één tot drie dagen per week, al zijn er ook rustigere weken. Het leuke is dat ik delen van Duitsland ontdek die ik nog nooit gezien heb en lokale gerechten proef die ik als Duitser zelf niet eens kende. Zo eet ik bijvoorbeeld bijna elke dag Schäufele als ik een klant in het zuiden bezoek. Ik reis ook liever met de trein dan met de auto, dat is gewoon relaxter.

Hoe ervaar je het drukke leven binnen een startup?

Onderdeel zijn van een startup betekent flexibel zijn, oplossingsgericht en pragmatisch. En dat past juist heel goed bij mij. Ik houd ervan om dingen uit te zoeken en zelf beslissingen te nemen over hoe ik iets oplos. Die mentaliteit van “Hoe gaan we dit voor elkaar krijgen?” sluit goed aan bij wie ik ben.

Wat vind je echt leuk, en wat wat minder?

Een uitdaging is soms dat klanten een ander tempo willen aanhouden dan jij in een project. Dat vergt wat afstemming. Wat ik het allerleukst vind, is de sfeer op kantoor in Berlijn. Samenwerken, tijd doorbrengen met collega’s, we zorgen echt voor elkaar. En ik houd ervan dat het product, hoewel nieuw op de Duitse markt, nog steeds die Nederlandse ontwerpstijl heeft. En als het lukt om een klantvraag te beantwoorden of hun denkwijze te veranderen met best practices, geeft dat enorm veel voldoening.

Kun je een moment delen waarop dat gebeurde?

Ja, ik werkte met een klein ziekenhuis waar één persoon verantwoordelijk was voor alle zorgmedewerkers. Ik legde uit hoe het systeem werkt, en zij begreep het meteen. Ze ontwikkelde haar eigen oplossing en best practices op basis van de kennis die ik haar meegaf. Ze nam echt alles in zich op.

Had je dit beeld van Swisio ook toen je begon?

Vanaf het begin was duidelijk dat dit geen doorsnee bedrijf is. De sollicitatieprocedure was snel, maar persoonlijk. Mijn laatste gesprek vond zelfs plaats in Nederland, dat had ik nog nooit meegemaakt. Dat voelde als een sterk en positief signaal. Ik werk hier nu ongeveer anderhalf jaar, maar het voelt langer, op een goede manier. Nu er meer mensen bij zijn gekomen, ben ik ineens een van de meer ervaren teamleden. Ik leer nog elke dag, maar ik geef ook mijn kennis door.

Hoe is de sfeer nu op kantoor in Berlijn, nu er meer mensen zijn?

Het voelt nog steeds als een startup, maar er is wel een verandering gaande. We gaan een nieuwe fase in. Toen we met z’n vieren waren, werkte iedereen heel zelfstandig. Nu is er ruimte en noodzaak voor meer structuur. De samenwerking is op z’n best op dit moment. We beginnen ons af te vragen: hoe kunnen we het nog beter doen?

Hoe ziet jouw dag eruit als je op kantoor bent?

Ik begin meestal rond negen uur met een kop koffie en een korte bijpraat. Dan kijk ik naar mijn planning en ga ik aan de slag met projecten. Tijdens de lunch eet de een eigen eten, de ander gaat naar buiten. Vaak gaan we naar een klassiek kip- of dönerzaakje in de buurt.

Met wie uit Nederland werk je het meest samen?

Ik werk veel met Patrick. Hij is heel ervaren en klantgericht, en ik heb veel van hem geleerd. Ook werk ik nauw samen met Arjen, die al langer bij het Duitse team zit.

Wat helpt om het contact met Nederland sterk te houden?

Het helpt enorm dat mensen uit Nederland naar Berlijn komen en andersom. Het jaarlijkse bedrijfsuitje brengt ook iedereen samen. Persoonlijk denk ik dat ik nog vaker naar Nederland zou moeten gaan. Ik zou graag vaker naar Zeist komen voor extra training.

Hoe zou je de implementatiefase omschrijven?

Elke implementatie is uniek. Het hangt echt af van de werkwijze van de klant. We komen niet aan met een standaardplan. Elke klant heeft z’n eigen aanpak, maar we gaan steeds meer richting standaardisering en het consistent inzetten van best practices. Het gaat zeker de goede kant op.

Als je aan Swisio denkt, wat komt er dan als eerste in je op?

Zwitserland, deels omdat we daar net een klant hebben binnengehaald, en de naam Swisio daarbij past. En ik denk aan onze merkkleuren: oranje en blauw. En aan de nieuwe collega’s, die frisse ideeën en een vernieuwende manier van werken meebrengen. Die energie is inspirerend.

Hoe speciaal is jouw band met sommige collega’s?

Dennis is iemand met wie ik veel tijd heb doorgebracht. We kennen elkaar inmiddels goed. Voor mijn verjaardag gaf hij me verpakte mayonaise, zodat ik het mee kon nemen op reis, een grappige knipoog naar de keer dat ik in Vietnam te veel mayo at en daar extra voor moest betalen in een restaurant. Dennis is de tech-guy, hij heeft altijd extra kabels bij zich voor klanten. Voor zijn verjaardag gaf ik hem een klein nachtlampje voor in het hotel, omdat hij graag zacht licht heeft als hij wakker wordt. En dan is er Gianluca, ik heb hem geïntroduceerd bij Magic The Gathering, en ik denk dat hij er een vaste speler van wordt.

Jouw carrière ook een kickstart geven? Kom werken bij Intus!

Bij Intus zijn we altijd op zoek naar gedreven talent. Lijkt het jou leuk om net als Shanna samen met ons het werkende leven van ruim 160.000 mensen nét iets leuker te maken? Bekijk dan onze vacatures en solliciteer!